راز 57

ملتی که عقب‌نشینی‌هایش را جشن می‌گیرد، دشمنش را به پیشروی ترغیب می‌کند.

راز 57

ملتی که عقب‌نشینی‌هایش را جشن می‌گیرد، دشمنش را به پیشروی ترغیب می‌کند.

طبقه بندی موضوعی

سیاست فرهنگی رسانه ملی

جمعه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۴۲ ب.ظ


1. چندی پیش در برنامه ماه عسل از شبکه سوم سیما که چند سالی است مهمان پیش از افطار خانه های ما است به موضوع اسید پاشی بر چهره ی خانم آمنه بهرامی و شخصی دیگر پرداخته شد که بار دیگر احساسات عمومی را جریحه دار کرد و همگان به عدم وجود قوانینی بازدارنده در قبال مجرمان این جرایم بصیر شدند.

2. برنامه ی راز در شبکه چهارم سیما که با آغاز ماه مبارک رمضان شروعی دوباره داشته است این بار موضوع بحث و برنامه های خود را عدالت، آزادی بیان و خطوط قرمز آن برگزیده و تا کنون از کارشناسان و اساتید و حتی مقامات عالی رتبه ی حوزه ی قضایی دعوت به عمل آورده است.

3. مدتی پیش خبرهای سریالی مبنی بر حمله ی چند اوباش به طلبه های ناهی از منکر به گوشمان رسید که متاسفانه در پی وقوع این حوادث دو نفر از آنها تا مرز نابینایی از ناحیه یک چشم رفته اند و به طور کلی حال عمومی هیچ کدام از آنها مطلوب و مناسب نیست.

4. با مشاهده ی چند قسمت ابتدایی برنامه راز با اجرای نادر طالب زاده دریافتم که مشکلات و موانع زیادی پیش روی قوه قضاییه جهت انجام و پیاده سازی قوانین و مخصوصا اطلاع رسانی مردم در قبال محاکمه مجرمان و خاطیان پرونده های مهم و زندانی نمودن و یا قصاص ایشان وجود دارد که مسئولین امر را از انجام درست و به جای قانون باز می دارد.

در خلال یکی از این برنامه ها وحید جلیلی در گفتگویی تلفنی، میهمانان برنامه را از پرداختن به موضوعات جزئی و کم اهمیت برحذر می دارد و از ایشان می خواهد تا به مباحث بنیانی و اسلامی که در اصل هشتم قانون اساسی تدوین شده است بپردازند.

ضمنا در ادامه، گله مندی خود از صدا و سیما را این گونه ابراز می دارد که ای کاش یک صدم زمانی که در رسانه ملی به موضوعات سرگرم کننده ای که در ورزش و مسابقات فوتبال صرف می شود را به چنین برنامه هایی با محتوای اجتماعی – فرهنگی اختصاص دهند.

5. اصل هشتم قانون اساسی: در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود کیفیت آن را قانون معین می کند. ( والمومنون والمومنات بعضهم اولیا بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر. )

6. برایم این سؤال پیش می آید که چرا رسانه ملی حتی یک ثانیه از برنامه هایش را در قالبی غیر از خبر، به ناهیان از منکری که جانشان را در کف دست نهادند و وظیفه ی خطیر امر به معروف و نهی از منکر را متذکر شدند اختصاص نمی دهد؟

منکر عمل نیکو و پسندیده ی آمنه بهرامی نمی شوم. می دانم که کاری بس بزرگ و قابل ستایش انجام داده است و إن شاء الله اجر این کارش را از ارحم الراحمین خواهد گرفت. اما می بینم که جای خالی حجج اسلام فروزش، مصطفوی و خلیلی در برنامه های رسانه ملی خالی است؛ مگر چه می شود مسئولین محترم شبکه سه، نیم ساعت از برنامه ماه عسل را به این بزرگواران اختصاص دهد و به مردم و جوانانی که مخاطب این شبکه اند بگوید که با ناهیان از منکر در این مملکت چه برخوردی می شود؛ یعنی ارزش کار این طلبه ها از ندا آقا سلطانی که ... هم کمتر است.

آمنه خودش گفت که حتی فکرش را هم نمی کردم که به صورتم اسید بپاشند و توجیه این حرفش را وجود قانون و مجریان قانون بیان کرد، اما این طلبه ها می دانستند و یا اقلا با توجه به اخبار قبلی احتمال می دادند که کمترین عکس العمل اوباش در قبال نهی از منکر ایشان، ایجاد درگیری و خشونت است.

پس از رخ دادن آن حادثه دلخراش برای آمنه، نزدیکانش سریعا وی را به بیمارستان رسانده و در اولین بیمارستان تحت معالجات ابتدایی و ثانوی قرار گرفت؛ اما نمی دانم چرا ده ها بیمارستان از پذیرش طلبه ای که در راه زنده کردن ارزش های اسلامی آن گونه که می دانید و شاید هم نمی دانید با او رفتار کردند، خودداری می کنند؟!

چه خوب می شود این بزرگواران را هم یک شب در روی صندلی های پارک ملت ببینیم و بشنویم آنچه بر احوال ایشان گذشت و مجری برنامه هم از مردم بخواهد که نظرات و احساسات خود را در مورد این واقعه ارزشی در یک جمله به پیامک برنامه ارسال کنند ... باز خدا پدر شهاب مرادی را بیامرزد که نامی از این طلاب را در لا به لای صحبتش در این برنامه آورد.

7. اکنون می بینیم که چگونه آحاد مردم برای پخش برنامه نود لحظه شماری می کنند و منتظرند تا در یک دادگاه ورزشی – رسانه ای – مردمی از وقایع دنیای فوتبال و مسائل ریز و درشت آن مطلع شوند.

مردم هم حق دارند؛ آخر آنقدر این فوتبال و حواشی ریز و درشت مربوط به آن مثل صحت و سقم یک گل، آفساید، خطا، پنالتی و ... را برایشان با اهمیت جلوه داده اند که حتما باید پای میز محاکمه داور بخت برگشته ی بازی بنشینند و تا مجازات شدن وی را با چشمانشان نبینند دست بر نمی دارند.

هنوز بازی سپاهان و پیروزی را فراموش نکرده ایم که گل دقیقه آخر سپهر حیدری چه آشوب و جنجالی در بین مردم و اصحاب رسانه و مدیران این باشگاه ها به وجود آورد!

چند ساعت وقت در رسانه ملی و چند صد صفحه از مطبوعات به این موضوع پرداخته شد و آخر چه شد؟! چه اصل و ارزشی در بین ورزشکاران نهادینه شد؟ چه فرهنگ پهلوانی را یاد ایشان داد؟ چقدر غیرت ورزشکاران و تعهد ایشان به تیم ملی خود را افزایش داد؟

اصلا این عادل فردوسی پور که خودش همواره حقوق نجومی بازیکنان علی الخصوص در فصل گذشته استیل آذین را مورد نقد جدی قرار می داد کسی هست که بگوید تو چرا اینقدر از بیت المال برای اجرای برنامه نود حقوق می گیری؟ آخر دریافت شصت هزار تومان برای اجرای هر دقیقه از برنامه نود، نجومی نیست؟! یعنی دریافت چیزی حدود دوازده میلیون تومان برای اجرای هر برنامه نباید مورد نقد قرار گیرد؟!


بگذریم؛

8. ضعف برنامه های فرهنگی ما از زمانی شروع شد که اهداف رسانه ملی و مطبوعات دستخوش تحریف و تغییر گردید. متأسفانه مسئولین فرهنگی کشور در خوابی عمیق فرو رفته اند و کم کم خاطرات دوران سازگارا را به یادمان می آورند. متولیان قانون هم به جای تبیین قوانین مصوبه و ارائه ی برنامه برای انجام آن، در پی کم و زیاد کردن تبصره های قانون اند که با این کارشان – طبق گفته دادستان کل کشور در برنامه راز – سنگی بزرگ در مسیر اعمال درست قانون  - توسط قوه قضاییه -  می اندازند.

با کمی درایت درخواهیم یافت که قسمت اعظم انتقادات در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی بر رسانه ملی وارد است و مسئولین امر باید هرچه سریع تر در پی تقویت مسائل بنیانی و اسلامی در بین مردم و جوانان اقدام نمایند.

 

 متن کامل گفتگوی تلفنی وحید جلیلی با برنامه راز


توضیح: چندی پیش عادل فردوسی پور در برنامه نود دریافت حقوق شخصی مذکور را تکذیب نموده است. (۱۷/۶/۹۰)

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی